Puder

Når man nu har syet tæpper til stuen skal man naturligvis også have matchene puder. Og som sædvanlig gør jeg en dyd ud af at gøre det så nemt som muligt.

Jeg tænkte ved mig selv: når jeg, som håndarbejds -lærer, kan få drenge i 4. og 5. klasse til at sy pudebetræk med et hæderligt resultat, hvorfor så ikke selv bruge samme metode?

Nævenyttige personer vil sikkert mene at jeg bare har forfinet evnen at springe over hvor gærdet er lavest, til det perfekte. Men jeg kan rent faktisk godt finde ud af at sætte lynlåse, knapper, bændler eller tryklåse i.
Jeg kan bare ikke rigtig se formålet når jeg bare skal ha syet fem puder mens babyen sover.
Jeg synes også jeg har fortjent glæden ved den kreative proces selvom jeg har sparsomt med tid.

Nå men.... For at vende tilbage til puderne besluttede jeg at bruge samme metode som jeg bruger sammen med eleverne i skolen. Nemlig puder med overslag. Der skal hverken måles eller regner. Lige til at gå til.
Det vil så sige at jeg kan lave en masse puder på ingen tid. Men også at denne hersens vejledning kan bruges selvom man aldrig har kørt med en symaskine før.

Læg monteringspuden på stoffet og klip et firkantet stykke stof som passer til puden (husk sømrum). Dette er pudens forside.


Klip så to stykker stof som passer til puden på den ene led, men som er lidt kortere på den anden led. Dette bliver pudens bagside

Lav dobbelt ombuk i den ene ende af de to bagsidestykker (på den korte led) og stik det fast. Pres ombukket.
 Læg stofstykkerne op som på billedet nedenfor. De to bagsidestykker ind over hinanden, ret mod ret på forsidestykket. (den fine fold er bare for at vise at det rent faktisk er vrangen man ser)
 Sy hele molevitten sammen og kast over trevlekanterne.

Så ser det sådan ud.

Og nu skal det hele bare vendes. Så er det et fint pudebetræk.

Kommentarer

Populære opslag