Det rigtig gode brød

I anledning af at jeg leverer surdej til to nye brødbagere i denne uge skal den gode rugbrødsopskrift lige ud til jer.

Jeg skal på ingen måde tage æren for den. Det er en jeg har fået af en sød kvinde jeg kender.


Første dag:
  • 3 liter lunkent vand
  • 1 kg hvedemel
  • 1 kg rugmel
  • 3 spk salt
  • 1 portion surdej
Bland det hele i en rigelig stor beholder, jeg bruger en kæmpe suppegryde. Rør grundigt til alle klumper er væk. Lad det stå med låg på, til næste dag.


Anden dag:

  • 1 kg knækkede rugkerner
  • 1 håndfuld andre kerner (solsikkefrø, hørfrø, hvedekerner eller andet)
  • 1hvidtøl
  • lidt ekstra vand hvis man synes
Rør det godt og hæld det i 3 rugbrødsforme. (3.3 liter, 30 cm) Lad det hæve i 3-6 timer og bag det i 1 time ved 100 grader og 1½ time ved 180 grader.
Brødene skal køle af under et viskestykke og kan fryses.

Brødene smager fantastisk og koster ca. 15 kr. i fremstilling. Jeg har bagt dem for, så lidt som, 11 kr. stk. når jeg har været heldig at få de fleste af kornprodukterne på tilbud samtidig.

Et supermarkedsrugbrød koster 18-20 kr. og smager ikke nær så godt. For et bager rugbrød kommer man nemt op på 25 kr.
Jeg bager dem ca- en gang hver 1½ uge for at holde os med brød.

Tips. Invister i gode forme, det er dødirreterende når det man har gjort sig umage med, og har brugt penge på at frembringe bliver ødelagt af dårligt værktøj.

Kommentarer

  1. Det lyder godt...men hvor er det så meningen man skal få surdejen fra? Og kan brødene fryses? (vi er bare 2 i min husstand) :)

    SvarSlet
  2. Jeps, brødene kan fryses. Hos hende jeg fik opskriften er de også bare to, så hun halverer brødene inden hun fryser dem.
    En surdej kan du selv lave af 10g gær, 2 dl youghurt uden smag, 150g groft rugmel, og 10g salt. Opløs gærer i youghurten og rør de andre ting i. Dæk over med film og prik huller i og lad det stå på køkkenbordet i 3-4 dage. Det bobler og lugter mærkeligt, men den er go nok, sådan skal det være.Det hæver også en del så brug en skål som ikke er for lille. Mellem bagningerne gemmer du surdejen i køleskab.
    Hvis du bor i nærheden kan du også få en surdej af mig.
    Bedste hilsner Malene

    SvarSlet
  3. Jamen, så må det jo prøves. Jeg bor ikke lige i nærheden...faktisk bor jeg i Oslo, og netop derfor kan det være en rigtig god idé at bage selv. Jeg har aldrig været den store rugbørdsbager, men det skal der altså laves om på ;)

    SvarSlet
  4. Oslo, spændende :-)

    Håber det går godt med brødet. Og jeg vil da gerne høre om det.

    Bedste hilsner Malene

    SvarSlet
  5. Nu har jeg ihvertfald sat en surdej op. Nu kommer så de næste spørgsmål: Hvornår i forløbet skal man tage surdej fra til næste bagning, og hvor meget?
    Og kan man bruge noget andet end hvidtøl, som koster en formue heroppe ;) ?

    Iøvrigt tak for svarene :)

    SvarSlet
  6. Surdejen tager du fra når du har fået alle engridienser i på 2. dagen. Lige før du hælder op i formene.
    Mht hvidtøl, kan du godt udelade det og komme vand i i stedet, det ødelægger som sådan ikke noget. Men hvidtøllet giver noget både til smag og konsistens, så det er lidt ærgerlidt. Hvis det skulle erstattes af noget andet ville jeg prøve med valle men jeg har ingen erfaringer med valle i rugbrød, til gengæld gode erfaringer med det i lyst brød. Det smager selvfølgelig ikke som hvidtøl men det hjælper til at holde brødet frikst og sørger for at brøddet ikke tørrer ud.

    SvarSlet
  7. Lige et spørgsmål:

    Jeg har flere gange forsøgt at starte en surdej op, men det mugner simpelthen for mig (grønne mugpletter) før, det overhovedet er klart til brug. Jeg har dog brugt en opskrift med økologisk kærnemælk og rugmel i stedet for den ovenfor nævnte.
    Hvad gør jeg forkert?



    Mvh
    Pinny (der gør mest i lækre grove franskbrød)

    SvarSlet
  8. Hmm..svært at svare på hvorfor din dej mugner i stedet for at gære.
    Men prøv den med youghurt, den har jeg startet op flere gange, med held.
    Jeg tager den når jeg kan lugte at den gærer og så er jeg ellers ligeglad om det er på dag 2,3 eller 4.
    Den skal lugte af gammel sur øl :-)og kan faktisk godt se lidt "slimet" ud.

    SvarSlet
  9. Ps. Pinny

    Lækre grove franskbrød er bare guf :-)

    SvarSlet
  10. Glemte lige at fortælle hvordan det var gået med min rugbrødsbagning her i det norske :) Men det gik såmænd godt nok -kunne ikke finde knækkede rugkerner, så brugte bare en kornblanding i stedet. Havde helelr ikke hvidtøl, men ofrede en alm. pils til formålet. Brødene blev rigtig gode, og har også holdt sig fint til en tur i fryseren.
    Dog synes jeg måske at de er en anelse for sure -har du nogle tips til hvad jeg kan gøre ved det til en anden gang?

    SvarSlet
  11. Hæ hæ, kommer lige i tanke om engang hvor nogen ville lave hjemmelavet øllebrød til mig, men brugte pilsner. Det smagte ikke så godt igen :-)

    Jeg er ret sikker på at dit brød bliver surt pga. øllet. Hvis du heller ikke kan skaffe hvidtøl næste gang så put lidt honning i dejen.

    Ellers må du se om du ikke kan få nogen til at sende dig en proviantpakke med hvidtøl og rugkerner.

    Bedste hilsner Malene

    SvarSlet

Send en kommentar

Send mig din kommentar, det er så dejligt at høre hvad I andre mener :-)

Populære opslag