Tørklæder til tøser

Som nævnt forleden er det blevet tid til at strikke.
Når der ikke er højtryk udenfor. Ikke gylden skarp og frisk luft, men i stedet fugtig, klam og bitterkold vind som skærer gemmen marv og ben.
Så er det tid til at tænde stearinlys, finde pindene frem, og sætte sig til rette med fødderne oppe.


Jeg har strikket tørklæder til tøserne.

The Moody har fået et kvadratisk tørklæde med blondekant.
Kvadraten strikker man i den størrelse man ønsker.
Blondekanten strikkes sådan: Slå 5 masker op.
1. pind (vr-siden) 4 ret, 1 vrang
2.pind (r-siden) 1 r løst af, 1 ret, slå om, 2 r, 1 vr
3. pind (alle ulige pinde herefter) 1 r løst af, alle r indtil sidste maske som strikkes vr.
4 pind. 1 r løst af, 1 r, slå om, 3 r, 1 vr.
6. pind. 1 r løst af, 1 r, slå om, 4 r, 1 vr.
8. pind. 1 r løst af, 1 r, slå om, 5 r, 1 vr
10. pind. 1 r løst af, 1 r, slå om, 6 r, 1 vr.
12. pind. Luk 5 masker af, strik derefter 3 r og 1 vr.
Gentag nu pind til 13 indtil blonden er lang nok. Hvor der tages 1 ret løst af holdes garnet bag om arbejdet.



Min bonusdatter ønskede sig et trekantet tørklæde.
Hun fik hvad hun ønskede i mohair/alpaka. Glatstrikket med et par retriller smidt ud over det hele for at bryde overfladen lidt.
Dette er strikket på pind 8.
Jeg slog 7 masker op, og øgede antallet med en i hver side på alle retpinde lige inden for kantmasken (som jeg strikkede ret på alle pinde)
Jeg lukkede løst af da 50 gram garn var brugt.


Mormor fik det store over size tørklæde, som jeg strikkede tidligere på året.
Det måler ca 200 gange 150 cm, og kan både bruges til stola og tørklæde.
Der er brugt 75 gram mohair.
Der er slået 60 masker op på pind 15,
Strik kant masken ret, slå om pinden og strik to vrang sammen. Fortsæt sådan til garnet er brugt.

Jeg selv skal ha dette. 2 nuancer grøn angora, samt en kobbertråd. Jeg bruger 100 gram og strikker på pind 12.
Slog 7 masker op og øger med en i hver side inden for kantmasken på hveranden pind. Jeg skifter lidt mellem felter af glatstrik, lidt retriller og nogle hulborder. Alt efter humør. Hullerne strikker jeg som i oversize tørklædet. Kantmaske, slå om, 2 vrang sammen, pinden ud. Sidste maske (kantmaske) strikkes ret. På disse pinde øger jeg ikke maskeantallet.

Nu er det så bare at læne sig tilbage og glædes. For den halve glæde ved arbejdet, (faktisk mere) er jo at glæde andre og se tingene blive brugt.

Dette virker også omvendt, i hvert fald for mig. Der er en rigtig stor herlighedsværdi i at bruge en ting som et andet menneske har fremstillet, med egne hændet, til mig.  Specielt til mig, med tanke på hvad jeg mon vil glædes over.

Derfor er det orange tørklæde som min faster har strikket til mig, og det koksgrå/sorte uldsjal med perler som min svigermor står for da også ubetinget nogle af mine yndlingseffekter, når vi snakker garderobe og tilbehør.

Men nu er det slut med sjaler for et stykke tid. For nu står den fremover på hemmeligheder. Jeg siger ikke hvad det bliver til men det er stærkt, sødt og praktisk. Det indeholder bommuld, honning og masser af sukker, og det dufter dejligt.

Kommentarer

  1. Nu kunne jeg jo super godt tænke mig at strikke sådan et fint tørklæde som the moody har fået. Jeg har dog aldrig strikket andet end strømper, så jeg tænkte på om du lige vil uddybe lidt?
    Hvor stor er den kvadrat du har lavet? På hvilket str pinde? Hvor meget garn har du brugt? Måske et lidt dumt spørgsmål, men strikker man blondekanten for sig selv, elllr hvordan gør man lige? :-)

    SvarSlet
  2. Hej Marie
    Jeg strikkede 100 masker (af mohair) løst på pind 9 for at få en firkant på 1 gange 1 meter. Nu er jeg ikke så meget for alt det måleri, så jeg lagde bare strikketøjet op hjørne til hjørne, en gang i mellem, indtil det dannede en ligebenet trekant og vupti, så var det kvardratisk. Jeg strikkede glat.
    Blondekanten er strikket for sig på pind 4.5 og er syet på til sidst.
    Jeg har brugt 160 gram garn.Dette tørklæde bliver ret stort og kan sagtens bruges som sjal når man folder det som en trekant. Hvis det er for voldsomt kan man jo også strikke en trekant som den min bonusdatter fik og sætte en blondekant på dér.
    Vend endelig tilbage hvis der skulle dukke flere spørgsmål op.
    Mvh Malene

    SvarSlet
  3. Ja så er jeg lige tilbage igen :-) jeg er igang med blondekanten nu, men har lid svært ved at forstå det :-) Hvad betyder løst af? Og slå om? ;-)

    SvarSlet
  4. Hej Marie
    Fedt at du er kommet i gang :-) Håber det bliver fint.
    At tage en maske løst af betyder at du stikker pinden ind i masken som om du skulle til at strikke den, men i stedet for at strikke den svupper du den bare over på den anden pind.
    At slå om betyder at du slår garnet (som du har om pegefingeren) en gang om pinden (i højre hånd)Du skal slå det om forfra og bagud.
    Hå¨ber dette er forståeligt. Ellers spørg igen.
    Bedste hilsner Malene

    SvarSlet
  5. PS. Når du på den næste pind kommer til garnet som du slog om, så skal du strikke det som en maske. :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Send mig din kommentar, det er så dejligt at høre hvad I andre mener :-)

Populære opslag