Tilbage til fremtiden

 Så er vi vendt tilbage til fremtiden.

Det er der sikkert meget at sige om men det er svært at finde ord for det lige nu. Oplevelsen har været så massiv at det hele lige skal bearbejdes grundigt før essencen kan trækkes ud af det. Der er så mange, mange indtryk at forholde sig til. Og meget intense følelser involveret.

Men klart en positiv og meget, meget fantastisk oplevelse. En udfordring som vi klarede. Som vi havde en masse forventninger til og som viste sig at blive indfriet i rigt mål.

Det har virkelig været godt.




Og i skrivende stund går efterbearbejdningen også udemærket.
Jeg havde dog nogle nedtursdage lige efter hjemkomsten. Hvor jeg gjorde mig mange tanker om det meningsløse og ligegyldige, i mange af de ting vi bare går rundt og gør, men som ikke betyder noget for vores liv.Og al den kostbare tid vi spilder på det.

Jeg havde jo lige levet en uge i 100% nærvær og hvor alle aktiviteter og gøremål var vedkommende og gav mening. Og hvor alle omkring mig var til stede døgnet rundt, både fysisk og mentalt.

Og maden. Et kapitel for sig.
I jernalderen fandt jeg det jeg hele mit voksenliv har søgt. En kost som er varieret, spændende og velsmagende men uden alt det skidt og møg der er i vores kost i dag. Hvor der er en naturlig balance mellem de byggesten vores energiindtag nødvendigvis må bestå af.

Børnene havde travlt med at hente brænde, piske smør og samle urter. Undtagen ham som skar en ordentlig flænge i sin fod allerede den første dag. Han fik kyndig pleje at medicinkonen (læge i sit nutidsliv) og stillesiddense sysler. Jeg hørte ingen spørge efter tv, pc. slik eller fast food.

Og, og, og... Det tager en hel dag at tilberede et måltid mad, vi smedede, farvede garn og "vævede", det regnede så vi var ved at miste modet, nogle blev syge og kastede op, der blev hugget rigtig meget brænde, nogle af os gik på bare tæer hele ugen, bare det at lave al sin mad ved bål, pigernes badesærke blev et hit osv, osv

De første dage efter hjemkomsten stod munden ikke stille på mig, jeg var simpelthen nød til at fortælle om det alt sammen. Fuldstændig usorteret. Nu har jeg brugt en lille uge på at sortere i alle indtrykkene. Men der er stadig brug for mere tid.

Det tog kun en dags tid at finde sig i sko igen. Nu på 6. dagen er jeg så smådt ved at acceptere mit tøj igen.  Så resten kommer vel også, med tiden.

Kommentarer

  1. Var det ikke svært i Starten, sådan at undvære sit tøj og sådan...tror ikke at det ville være noget for mig..men ser spændende ud.

    SvarSlet
  2. Det med tøjet var sådan set ikke noget problem. Jernaldertøj er mere behageligt, mere praktisk og ganske enkelt lækrere at gå med end nutidstøj.
    Men de daglige gøremål var hårtd arbejde. Og der var kontant afregnig. Ingen arbejde-ingen mad.

    SvarSlet
  3. så I fangede altså det i skulle ha og spise..hvad bestod maden af.

    SvarSlet
  4. Førhen skulle man selv slagte f.eks de kyllinger man skulle bruge. Men det må man ikke mere jvf regler for håndtering af levnedsmidler oa. Men vi skulle hugge alt brænde til bål og ovne, hente vand i spande langt væk, snitte en miliard grøntsager med små bitte knive. osv
    At tænde op og passe de store ovne er et dagsprojekt i sig selv. Vi skulle også samle urter og svampe.
    Vi fik udleveret kød og mejeriprodukter (regler) så i forhold til rigtig jernalder snød vi jo en masse. Når man tænker på at de også lavede tøj og alle brugsgenstande. Helt vildt. Vi brugte hele dagen bare på at få mad.
    Vi fik kylling, vildsvin, laks og urokse. Vi lavede også postejer, grød og bagte brød. Maden var vildt lækker. Og faktisk meget mere varieret end i dag.

    SvarSlet
  5. Vi har f.eks. spist vejbred, kløver og brændenælde.

    SvarSlet
  6. Ja, det kan jeg forestille mig at det er et helt dagsprojekt at holde ildstederne igang konstant. Og i skulle sikkert gå meget langt for at hente tingene et godt stykke væk, for at holde det virkeligt/real så at man virkelig følte at man var på den tid.

    SvarSlet

Send en kommentar

Send mig din kommentar, det er så dejligt at høre hvad I andre mener :-)

Populære opslag