POLKA TIL FOLKET

I morges vågnede jeg til tonerne af en fuldfed lækker fagot som blandede sig med en dejlig melodisk kvindestemme. Snart bakkede en harmonika fagotten op og så kom der ellers gang i sagerne.
Det var bandet Phønix som gjorde klar til familiekoncert.
Jeg gottede mig og tænkte på hvordan jeg var faldet i søvn i går. Nemlig til lyden af musik og mange glade mennesker som klappede og trampede mens de dansede polka.


Jeg havde også selv danset polka et par gange i løbet af dagen. Og hvem kan lade være når rammen er så smuk og perfekt som et billede af Krøyer.

Forestil jer et stort gammelt valnøddetræ i perfekt symetri. Rundt om træet er bygget et dansegulv, ... eller rettere en dansebane hvor træet gror op i midten. Rundt langs kanten er der bænke hvor folk kan sidde. Og i træet sidder der lys.

Så er der lydkulissen. En stor flok unge mennesker mellem 15 og 25, som bare spiller røven ud af bukserne under mottoet POLKA TIL FOLKET. Den kraft og energi der ligger i det er top nice, og det er ikke muligt at sidde stille. Alle danser med, små børn hopper afsted mellem garvede folkedansere som kender alle de finurlige trin. Så fedt!

Tidligere dansede jeg i danseladen, under kyndig vejledning fra Ramsø Spillemandslaug, som guidede os tumper gennem diverse seksture. Heldigvis var der masser af øvede polkaentusiaster som dansede med. Så når jeg rendte den forkerte vej blev jeg venligt men bestem gelejdet på rette spor igen.

 Jeg så spændende koncerter med folkemusikere fra hele danmark plus Findland og USA. Og så var der workshops, både for børn og voksne.

Jeg så Gassolin udsat for folk i Grassolin og det var da bare fantastisk.

Jeg så glade mennesker og masser, masser masser af dejlig musik. Der var musik allevegne hvor folk dumpede ned i små grupper og halede instrumenterne frem.

Og så var der jo alt det jeg ikke så. De store aftenkoncerter sprang Alvilda og jeg over, men regner med at tage revanche næste år.

Bestemt en oplevelse der er værd at prioritere. Pga. vejret og fare for fugtig bagage havde vi ikke kamera med, så jeg har ingen billeder. Men man kan læse mere om festivallen Musik over Præstø fjord ved at klikke på linket. Der er også billeder og dejlig musik.

Manden der kan alt mødte endda et par biavlere og vi har derfor ti kilo lækker nyhøstet sensommer honning med hjem i bagagerummet. Til lidt jernaldermad.

Kommentarer

Populære opslag