Sprøde lavendelkiks

Jeg har altid syntes rigtig godt om duften af lavendel og har også en masse lavendler lige udenfor hoveddøren.

Vi har endda lige plantet endnu ti lavendler som hæk ved tarassen

De skal da bruges til noget tænkte jeg, og således præsenterer jeg nu: (fanfare) De sprøde lavendelkiks...!



  • 150 gram smør
  • 100 gram sukker
  • 200 gram mel
  • ½ tsk hjortetakssalt
  • ½ dl lavendelknopper



Jeg brugte ca. 25 stilke for at få ½ dl knopper. De fleste blomster er sprunget ud nu, men det gik dog alligevel at finde hvad jeg skulle bruge. Stilkene på de skyggefulde steder kan stadig bruges.

Ryst stilkene fri for biller, fluer og andre uvelkomne fremmedlegemer, derefter pillers knopperne af stilkene.

Bland alle ingredienser. Hvis dejen ikke kan samles tilsæt da lidt vand. Hvis dejen er for blød tilsæt lidt ekstra mel.

Når dejen er samlet så lad den hvile lidt i køleskabet.

Rul små kugler af dejen og giv dem et tryk oven i hatten. Læg dem på en bageplade og bag dem til de er gyldne. Min første plade krævede 14 min. og min anden 12.



Lad dem køle af på en rist og skønne dufte vil sprede sig i dit hjem.


Kagerne/kiksene ligefrem smelter på tungen. Der bliver ca. 50-60 stk. ud af denne portion og de kan gemmes nøjagtig som julesmåkager Men vil sikkert også gøre sig godt til en kop the lige med det samme








Nemt. lækkert og helt vildt eksklusivt.

Kommentarer

Populære opslag