Hvad Siriuspatruljen og stofblebrugere har til fælles

Når man nu har en hel del børn, så skulle man jo tro at der var visse ting man prioriterede at gøre nemmest muligt. Og det er der i aller højeste grad også. En hel del faktisk. Men bleer er ikke en af dem.
Vi har valgt at bruge vaskbare stofbleer.

Nu ville det jo se rigtig nydeligt ud hvis jeg påstod at vi gør det for miløets skyld. Men hvis jeg skal være ærlig, og det skal man jo, så var det først og fremmest den økonomiske besparelse som vagte min interesse og fik mig til at undersøde fænomenet nærmere.
Besparelsen ved at bruge de mest økonomiske stofbleer i forhold til gennemsnits engangsbleer er henved 12.000 kr.Vask af stofbleer er indregnet heri. Så kan man sagtens købe dyrere stofbleer eller finde bedre tilbud på engangsbleer, så besparelsen kan svinge meget alt after hvad man vælger. Men mellem 6 og 12.000 kr.
Så er der også en hel del sidegevindster. Der er selvfølgelig hensynet til miljøet. Mange lyseslukkere har prøvet at fortælle mig at jeg vasker tilsvarende mere end jeg ellers ville have gjort og at det derfor går lige op. Men det er jeg ikke enig i. Når man har sådan en lille en skal man alligevel vaske gylpeklude og tissetøj. Bleerne gør bare at vaskemaskinen rent faktisk også er fyldt op, for en gang skyld. Jeg vasker bleerne hver tredie dag, så det der med at det kræver ustyrligt meget arbejde holder heller ikke.
Så er der dem som vil sige at det simpelthen er for ulækkert at skulle have fingerene i den slags. Men nej- det holder heller ikke. Man lægger simpelthen et tyndt stykke rispapir inderst i bleen som opfanger hvad der måtte være at ikke-flydende indhold. Dette papir kan skylles direkte ud i toilettet og endda vaskes og genbruges hvis det kun er blevet vådt. Voila,- smart hva'.
Men det allerbedste er at bleerne kan fås i alle farver og mønstre. Min yndlings har giraf-pletter og går herhjemme under navnet fest-bleen.
Det sociale aspekt omkring bleskift er også helt sikkert værd at nævne. De store børn (ikke hende på 12) er meget intereserede i at få lov til at vælge hvilken ble der skal bruges, for nogle af bleerne ligner badebukser, og vi har en med biler og busser og to med blomster på. Når jeg mødes med veninder skal de jo også lige se hvilken ble den lille har på.
Og så er der navnene på mærker. Det er fantastisk. Der er både rumpETTE og Happy Heiny. Jeg har spekuleret på om de der kongelige tvillinger så bruger Royal Happy Heiny.
Og apropos kronprinsen, så har jeg endda et par økologiske bleer også. Så hvis jeg nu strander et eller andet sted uden andet med mig end min pusletaske, så kan jeg måske leve af ble. Og det er det som Siriuspatruljen (heraf kronprinsen) og stofblebrugere har til fælles. Grunden til at Siriuspatruljen stadig kører med hundeslæder i stedet for sne-scootere, altså udover den helt oplagte med at benzin faktisk kan fryse hvis det bliver koldt nok, er at hvis alt andet går galt, så kan man altid æde en hund. Det er ret svært at fordøje en sne-scooter.

Kommentarer

  1. Hej Malene.

    Hvor køber du alle de smarte, farvestrålende bleer?

    Mange hilsener

    Anne

    SvarSlet
  2. Hej Anne.
    Desværre kan man, efter hvad jeg ved, kun "nethandle" bleerne indtil nu. Jeg har handlet flere forskellige steder.
    Jeg har købt 12 bleer hos www.kalimaja.dk en pige som selv sidder og syr det dy bestiller.
    Derudover har jeg handlet hos:

    www.naturebaby.dk
    www.stofble.dk
    www.bletrolden.dk

    Hvor jeg har købt bleer af forskellige mærker.
    :-)
    Bedste hilsner
    Malene

    SvarSlet
  3. Jeg har lige læst om dem i en ny super lækker baby-bog, BABY- 100% naturlig. Overvejer næsten at købe på forhånds :)

    http://www.arnoldbusck.dk/varekatalog/boeger/oevrige-fagboeger/boern-og-foraeldre-_-paedagogik/rebecca-persson-baby-hardback-9788756798143/

    (Bog-link)

    SvarSlet
  4. Jeg vil straks kaste et blik på linket. Men risikerer jo at jeg så vil eje bogen ;-)

    SvarSlet
  5. Hej Malene.

    Tak for de gode ble-råd. Så er det jo bare at gå på ble-jagt i cyperspace :-)

    Anne

    SvarSlet

Send en kommentar

Send mig din kommentar, det er så dejligt at høre hvad I andre mener :-)

Populære opslag