Ferie i fortiden

Så er familiens ferie i hus. Vi skal være fortidsfamilie i jernalderen. Det  betyder at vi, i en uge, skal leve som man gjorde i jernalderen. Gå i jernalderdragter, lave jernaldermad og bo i jernalderhuse, i det hele taget være med i et fællesskab med andre familier om at få en jernalderlandsby til at køre. Vi skal leve af de råvarer som var tilgængelige i jernalderen og det siger sig selv at alle moderne hjælpemidler er forbudt.
Okay, det betyder så igen, ulddragter som formodentlig kradser, grutning af mel dagen lang med øm ryg til følge, halmsenge med indbyggede husdyr og ingen shoppemuligheder. Heller ingen sko-udsalg (mærker jeg fortrydelsen snige sig ind lige her?)

Så kunne man vælge stille sig selv det gode spørgsmål; hvorfor man dog vælger at bruge en uge på at ha' det hårdere end man har i hverdagen. Og tro mig, det har jeg også gjort. De af jer som kender mig kan også ryste på hovedet fordi I ved hvor meget jeg sætter pris på en blød seng, at sove længe, god mad, sko-udsalg, en film, en bog, en kop the osv...
Der er selvfølgelig en række hurtige svar på det gode spørgsmål, f.eks. : Jeg er vild med historie (hvilket er sandt), det bliver sjovt (det håber vi), og vi skal være sammen med gode venner.

 Men vi mener også at sådan en ferie ikke kan undgå at bringe 100% nærvær med sig. Der er intet udefrakommen flimmer til at forstyrre billedet. Ingen forlystelser at plage om eller såkaldt "livsvigtige" ting at rende til, her tænker jeg f.eks på førnævnte sko-udsalg. Vi skal lave mad sammen, sove sammen, sidde om bålet sammen og snitte pinde sammen.
Vi har prøvet lidt af det før fordi vi plejer at tage på ø-lejr. Der er også ro til at være til stede, sammen med hinanden. Bade, fange krapper, flyve med drage, lave bål, spille spil eller læse en bog. Men denne gang får den lige en tand ekstra, ingen mobiltelefon, intet almindeligt tøj, ingen chokolade, helt og aldeles, fuldstændig off-line.
Så er der lige det som min veninde, som skal med, påpegede med et listigt grin: Hvad med bleer? Ja det ved jeg faktisk ikke. Måske tæller det som undertøj, hvilket man godt må medbringe. Vi bruger godt nok stofbleer allerede men de er hverken af hør eller uld så de er vist ikke helt efter bogen. Brugte man i øvrigt overhovedet bleer i jernalderen?? Jeg ved det ikke. Det finder vi ud af og bliver dermed så meget klogere.
Det springende punkt er: Hvor ville vores unger ellers få lov til at malke en ged?

Kommentarer

Populære opslag