Brombær/æble marmelade

Jeg er dybt imponeret.

Jeg har i dag plukket 750 gram brombær på min busk ved sådan bare lige at løbe hurdigt over den. Og jeg kan garenteret tage lige så meget i morgen, og dagen efter og dagen efter igen.

Jeg har også allerede bagt brombærtærte to gange. Så derfor er jeg dybt imponeret.

I dag har jeg lavet brombær/æblemarmelade.

  • 750 g brombær
  • 750 g æbler
  • 750 g sukker
  • Saften af en citron
  • ½dl vand
  • ½ tsk. vanille
  • Kartoffelmel
  • 1½ tsk. Atamon

Skyl brombærrene og kom dem i en gryde.
Skyl, skræl og del æblerne i småstykker. Kom dem oven i gryden.
Lad det koge op til det begynder at safte, hæld sukkeret i og bland det godt rundt.
Lad det koge, under låg, til frugten er mør. Ca 10 min.
Smag til med citron og vanille.
Nu kan man give det en tur med stavblænderen hvis man ikke vil have hele æblestykker i marmeladen.
Rør en jævning af kartoffelmel og saft fra gryden. Hæld det i under omrøring og lad det koge op. Tjek om konsistensen er tilfredsstillende. Ellers lav lidt mere jævnning.
Sluk for blusset og hæld atamon i gryden

Hæld marmeladen på skoldede og atamon skyllede glas.

Kommentarer

  1. Undskyld, men man jævner da ikke en marmelade.
    Du kommer grød på glas!

    SvarSlet
  2. Du har muligvis ret. Men det virker her i familien :-) desuden er der jævning i den opskrift jeg oprindelig fik i tidernes morgen, så jeg har altid gjort det. Men måske burde det så hedde syltetøj, for at være helt korrekt.
    Men uanset hvad, så smager det pragtfuldt og er ret populært her.
    Mvh Malene

    SvarSlet
  3. Har lige fulgt din opskrift, dejlig marmelade, smager skønt... Man kan sagtens jævne,det svarer til at bruge melatomin - tror jeg det hedder - atamon præp. Pulver til marmelade...:)
    Der er rigtig mange brombær og æbler i vores have i år... Så nu gælder det om det ikke går til spilde:)

    SvarSlet

Send en kommentar

Send mig din kommentar, det er så dejligt at høre hvad I andre mener :-)

Populære opslag