Husmoderens travle dag

Nogle dage vågner man/jeg med en boblende følelse af energi.
Sådan en dag var det for mig i går. Så jeg var fuld af planer om ting jeg godt lige ville nå. Og det endte med at listen blev ret lang.

Jeg ville gerne lige lave
  • ungenes yndlingsmarmelade
  • æble/græskarmarmelade
  • rugbrødsdej
  • en gang gode grovboller
  • tæpper til stuen
  • puder til stuen
  • lægge vasketøj på plads
Hvis jeg nu påstår at det var lysten til at skabe noget, jeg var opfyldt af, da jeg vågnede, så kan i selv gætte hvad der var den laveste prioritering.

Og alt dette skulle jo naturligvis foregå mens babyen sov.

Allerede før morgenmaden satte jeg MORSYLTETØJ, som det hedder herhjemme, over. Det er ganske almindelig jordbærsyltetøj det drejer sig om, men børnene synes at det er det ypperligste.

En pose frosne jordbær, halvt så meget sukker og så ned i bagemaskinen på program 9. Så er den i vinkel. En time efter rørte jeg lidt kartoffelmel i og så var den ged barberet.

Så lavede jeg rugbrødsdej, og æble/græskar marmelade hurtigt efter hinanden og i pauserne, altså mens frugten bare kogte fik jeg vasketøjsbunkerne af vejen.

Disse var kun med på listen for at give plads på bordet til fremstilling af tæpper og puder til stuen. Det er hverken særlig spændende eller tilfredsstillende for ens skabertrang at lægge vasketøj på plads.

Nu var babyen imidlertid vågnet så de næste timer gik med babymad, bleskift og almindelig hygge.
Da hun  sov igen var tiden inde til næste skridt i den store plan...håndarbejde.

Men efter et eneste blik på køkkenet blev jeg klar over at noget måtte gøres.
Der var ikke en eneste ren plet på køkkenbordet.De fleste gryder, skåle, måleagregater og skeer havde været i brug. Græskarskræller stod i en skål på bordet.
Marmelade var dryppet ned på bordet under operationen med at hælde det på glas osv. osv.
Desværre har jeg ikke et billede af opvasken, det er jo ret sjældent at man ønsker at forevige den slags.


Det må bestemt være fordi jeg var så opfyldt af min skabertrang tror jeg. Jo, det var det helt bestemt. Normalt kan jeg nemlig sagtens lave 3 lagkager, 50 boller og en gang morsyltetøj på en formiddag, uden at det går ud over køkkenet i nævneværdig grad. No big deal, det gør jeg da hver gang vi har fødselsdag og det har vi jo forholdsvis ofte, derved at vi jo er 7 i familien.

 I øvrigt igen på lørdag. Prinsessen har fødselsdag i morgen, hvilket betyder at der er morgenfødselsdag her hjemme før skole. Drømmekage med slikkepinde til skolebrug, og flødeboller til spejderne om eftermiddagen. På lørdag bliver vi en en 25-30 stykker. Altid hyggeligt.

I går endte det med at babys eftermiddagslur for mit vedkommende stod på oprydning og rengøring af køkken. Samt tømning og fyldning af opvaskemaskine adskillige gange.

Nå- men jeg nåede da også bollerne.

Og kan i dag se frem til at sy lidt. Køkkenet er jo pænt og rent.

Kommentarer

  1. Man mister næsten pusten, men det bliver dejligt at smage boller og marmelade

    SvarSlet
  2. Glæder mig til at dele ud.
    Det var i øvrigt endnu værre i dag.
    Sy tæpper, bage rugbrød, shoppe gave, hente børn, hente nevø og niece, handle til fødselsdag, aflevere niece til drama, kaffe hos brormand, hjem og spise. Nu senere skal jeg hente flere børn og bage drømmekage og stikke slikkepinde i den. Hvis jeg når det vil jeg sy puder. Glemte i øvrigt at jeg også har vasket bleer ;-) Just another day.

    SvarSlet

Send en kommentar

Send mig din kommentar, det er så dejligt at høre hvad I andre mener :-)

Populære opslag