Græskar/æble-marmelade

Jeg har allerede skrevet om brombær og æbler, som denne årstid, på skønneste vis, er storleverandør af.
Men så er der jo også græskarene. Som findes i alle mulige og umulige farver og former.

Jeg kan huske at min farmor dyrkede "pyntegræskar" da jeg var lille. De kunne ikke spises men lå, som stilleben, i månedsvis rundt omkring. Også hos os andre.
Der var også græskar i pynten ved vores bryllup, sammen med lyng.. Nærliggende da jeg var i grøn kjole med orange buket, og vi blev gift i oktober.

Og selvom de store orange græskar ikke oprindelig er danske, men mest noget vi kender fra amerikanske film og tegnefilm, kan de sagtens dyrkes. Og man kan lave mange skønne ting af dem.
Jeg har igen været heldig at få et. Jeg har ingen køkkenhave og ingen evner overhovedet i den retning.

Forleden fik vi den smukkeste græskarsuppe hos mine svigerforældre. Og hvad der er nok så vigtigt, den var også særdeles velsmagende.

Jeg har lavet græskar/æble-marmelade. Og den skal får i her.




  • 1,2 kg rent græskarkød
  • 1 kg æbler
  • 1 kg sukker
  •  ca ½ liter vand
  • 2 tsk kanel
  • 1 tsk ingefær
  • 4 nelliker
  • 2 tsk atamon









Kog frugten i vandet til det er mørt. Ca. ½ time. Tilsæt så sukker og kryderier og  lad det simre lidt. ca 10 min. Fisk nellikerne op og det hele får en tur med stavblenderen. Tilsæt atamon og hæld marmeladen på skollede og (atamon)skyllede glas.

Det smager ganske enkelt så englene synger. Meget apropos. Får der har en dejlig rund og fyldig juleagtig smag. En god og lækker måde at starte efteråret på.

Opskriften er stærkt inspireret af tørsleffs opskrift, men med ganske få modifikationer.




Kommentarer

  1. uhm og så smager den rigtig godt.. Jeg tror græskar er en meget overset spise, som både kan syltes, koges, blendes og bages i ovnen.. Mine personlige favoritter er lavet af hokaido.. både lavet til suppe og bagte til en slags pomfritter inde i ovnen.. Dejligt suplemnt til de ovnbagte rødder vi her hos os er helt vilde med.. Mums !!!!!

    SvarSlet

Send en kommentar

Send mig din kommentar, det er så dejligt at høre hvad I andre mener :-)

Populære opslag