Identitetskrise

Nissan Serena. Skøn bil.
Ford Galaxy.











Så for sytten. Nu er jeg/vi kommet i identitetskrise og det på flere forskellige planer...
Vores store 7 personers Ford Galaxy har jo stillet træskoene. Så hvad skal vi så gøre?

Få den repareret? Det kræver en ny motor hvilket sniger sig hen i retning af et beløb vi er nød til at skulle låne til, uden på noget måde at have sikkerhed for at topstykket ikke flækker dagen efter vi har fået den hjem.

Købe en ny? Det kan slet ikke komme på tale. af økonomiske grunde.

Købe en brugt? Ja- det var vores første indskydelse. Vi har jo brug for en bil af samme størrelse til 5 børn.. Men faktisk har vores børnesituation forandret sig lidt i det sidste halve år.To af børnene har valgt at prøve at bo noget mere hos deres andre forældre. Så vi har nu 3 fuldtids, 4 halvtids og 5 hveranden weekend. Så hvor mange dage på et år kører vi rent faktisk 7 personer i bilen.

Så derfor er der faktisk yderligere en mulighed.

Købe en lille bil? Tja.. man kan vel spare lidt i benzin, forsikring og vægtafgift. Så vi afsøgte markedet og regnede lidt på det.

Det er så vildt. En fabriksny lille-bil koster faktisk, noget i retning af, det samme som en brugt 7 eller 9 personers. Finansieringer bliver bedre på en ny bil og den kan køre 20 km. på literen i modsætning til de 9-11 en stor brugt kan. Den koster under det halve i ejerafgift. Så alt i alt vil man betale det samme for at ha' bilen om måneden, men mindre i benzin og forhåbentlig også mindre til service og reparationer i de første år.

Så derfor overvejer vi nu  at købe en spritny lille-bil. Og så køre i to biler når vi skal af sted alle 7. Dette udløser den første identitetskrise.
Jeg er jo vant til at køre i pænt store familiebiler. Mine to seneste biler har været 7 personers mpv'er. Rock'n roll. Så det er meget svært at forestille sig at have to små biler i stedet. Det er ikke ret meget mig...

Og så er jeg også vant til at købe og køre i gamle smadderkasser. Det er vi faktisk begge. Ingen af os har nogensinde før købt en ny bil. Så det udløser den anden identitetskrise. Det er meget, meget voksent at købe ny bil. Det er heller ikke så meget mig.

For at opsummere: Jeg identificerer mig med en uansvarlig fattigrøv med et utal af unger som nødvendigvis må køre i gamle smadderkasser med masser af plads til alle ungerne.
Og befinder mig nu i en situation hvor jeg tangerer økonomisk ansvarlig og miljøbevidst voksen, som kører i små smarte biler og ikke lader sig slå ud af logiistiske spidsfindigheder.

Et bud på en ny bil
Pu-ha.

Kommentarer

  1. Jeg ville nok vælge at købe en lille og sprit ny bil, pga at den er ny, så går den nok heller ikke i stykke så hurtigt. Så vil jo være en stor fordel og nok også et stort plus på økonomisiden

    SvarSlet
  2. svære og dyre beslutninger,men stadig er der vel gange hvor en voksen skal køre med 5 børn og klapvogn,jeg ville nok lede efter nålen i høstakken og måske finde en stor bil eller berlingo med sæder bagerst.Bente

    SvarSlet
  3. Til og fra skole er 4 børn plus klapvogn ganske almindeligt. Men der kan jo komme krog på.
    Det virker fristende og fornuftigt med den lille. Så kan man jo se hvordan det hele ser ud når Guldbilen står af. For der er da ingen tvivl om at hvisvi havde alle penge i verden ville vi drømme om en busagtig tingest med plas til alle plus bagage, hvor søderne kan tages ud så der er plads til fodersække osv plus en mindre elbil.

    SvarSlet

Send en kommentar

Send mig din kommentar, det er så dejligt at høre hvad I andre mener :-)

Populære opslag