Frugt-foragter

Ja- så har trolde-aben fået fast føde i et par uger og hun er virkelig sær.

Efter at være vendt tilbage til den trygge base af ren ris-grød, som beskrevet i Debut er det gået fint.
Da det ligesom var fastslået og ske-mad, om dagen, var blevet en fast og hyggelig rutine gik vi vide med kartoffelmos om aftenen.

Også fint, og hun tog ligeledes vel imod gulerod bladnet op i kartoflerne.
Så kørte vi noget tid med det. Og så synes moderen jo at nu havde  barnet gjort sig fortjent til at komme i lag med det alle babyer venter på og det som mange babyer foretrækker.

Det som endda er det eneste nogle babyer vil indtage hvis man får givet dem det for tidligt. Før grød og grøntsager er blevet rutine for dem. Nemlig: frugt!

Og vil hun æde det: NEJ!


I forgårs fik hun, som første forsøg, tilbudt ren banan-mos. Den sødeste og blødeste af alle frugter og med mange dejlige kalorier i. Men lige gyldigt hvor meget jeg smilede og talte i kolaroturiske triller, kom alt banan, ubrugt, ud igen.

Okay så- i går kogte jeg en dejlig mos af æble og jordbær. Det er spændende og sødt i smagen tænkte jeg. Men ud kom det, hurtigt! Jeg havde givet hende det rent, som et mellemmåltid i luksusklasse men det faldt altså ikke i damens smag. Måske for syrligt, så fluks moste jeg lidt banan i. Samme sørgelige resultat.

Senere på dagen skulle hun have grød igen og den kloge mor tænkte at give frugt sammen med grøden, når hun nu åbenbart ikke synes om for meget ren frugt. Så jeg lagde det i en klat oven i grøden, så man stadig kunne få fornemmelsen af den rene frugt.

Alle skefulder med ren grød kørte lige ned, med alle skefulder med bare den mindste antydning af frugt på blev effektivt og ubønhørligt skubbet ud med tungen. Hun beklagede sig ikke, sad faktisk endda og smilte imens. Hånligt?

Her til morgen krøb jeg så til korset og rørte frugtmosen ud i grøden. Jeg vil ellers rigtig gerne introducere basisdiæten rent først, så vi ved hvad vi spiser. Men er nu i et par dage blevet trukket længere og længere væk fra det princip af en trolde-abe på 4½ mdr, som åbenbart stadig er universets hersker

Måske er det også bare noget pjat, men jeg synes det er rart at jeg ved at hun kan spise grød/kartoffelmos/banan etc. Vi kan sagtens sætte en masse kolorit på hen ad vejen. Men hvis jeg en dag står et eller andet gudsforladt sted og kun kan skaffe en banan, så er træls hvis den kun kan spises med jordbær.

Bartset fra det, så virkede det ikke. Hun er stadig en frugt-foragter.

Kommentarer

  1. Det kommer nok.

    *Min* ville absolut ikke spise kartoffelmos/gulerodsmos- NO WAY.

    I dag er kartoffelmos, som jeg laver det favoritmad (uden æg, men med lidt klumper og gulerod + persillerod/patinak). Det og så risengrød, som jeg ikke selv er så glad for (for mange grøddage som barn).
    Vandgrød var et hit og hirsegrød og havregrød.

    Men de små har nu deres egen mening- på trods af bøgerne og sundhedsplejersken!

    Mvh
    Pinny

    SvarSlet
  2. Du har helt ret i at de har deres egen mening.
    Hende her er meget anderledes end mmine andre tre.

    Lige nu er hun stadig på ris-grød som hun er blevet vældig glad for. Kartoffelmos er også ok. Men hun er ikke glad for nye ting.
    I weekenden har vi barnedåb og så må vi arbejde videre med det derefter.

    SvarSlet

Send en kommentar

Send mig din kommentar, det er så dejligt at høre hvad I andre mener :-)

Populære opslag