Debut

I onsdags havde vi dobbelt fødselsdag herhjemme.
Alvilda fyldte 4 mdr og farmand 41 år.

Dagens tema var mad. faderen modtog nemlig en flot herrekogebog i fødselsdagsgave. Lækker-lækker. Og dertil skal siges at det ikke er det overskriften hentyder til. Han er nemlig den som laver mest rigtig mad herhjemme. Jeg selv er mest aktiv indenfor bagning, syltning og eksperimenter af forskellig slags. Dog er jeg ikke helt sikker på at han skal ha lov at bruge den nye bog for ofte, så vidt jeg kunne se var der mindst en halv liter piske i samtlige opskrifter.

Til gengæld hentyder overskriften til at Alvilda nu er gammel nok til at indtage andet end mælk.
Og de håbefulde forældre kastede sig også straks ud i at eksperimentere.
Glutenfri grød. Hvor svært kan det være?

Men det skulle vise sig at det kunne blive en udfordring af de mellemstore alligevel.
Som sagt er jeg jo blevet kaldt legemliggørelsen af spelttyraniet, og senest endda klidmoster. Så jeg indkøbte selvfølgelig majsmel og rismel, englemark, urtekram og hvad vi ellers har.Men ikke pga. spelttyraniet, ganske enkelt fordi jeg synes at de færdige babymadsprodukter (wow et langt ord) er sindsygt dyre.

De to første dage gik det meget fint.Formodentlig fordi forventningerne ikke var særlig store. Vi startede med majsgrød og alt hvad der kom ind kom ud igen, men hun syntes det var sjovt og spændende. Hvad billederne vist også viser.

De næste to dage drog vi af gård og tog ophold i hovedstaden. Og da jeg netop ikke er legemliggørelsen af spelttyraniet havde jeg medbragt færdiggrød af ris tilsat pære og banan. Det er ingen skade til og det er jo ikke tilsat sukker eller noget,tænkte jeg.

Det gik også fint mens vi var afsted men nu har barnet nægtet at indtage andet siden. Hrmf... Men jeg nægter at gi op (og har jo også prøvet det et par gange før), så vi har de sidste tre dage prøvet:
  •  Majsgrød som hun kendte: duer ikke væk.
  •  Købegrød med pære/banan: yeps, bare kom med det.
  • Majsgrød igen: Nix, tror du jeg er idiot.
  • Risgrød naturel: hmm ja ja da.
  • Majsgrød igen: Sig mig tror du du kan snyde mig eller hva' (hvis du ikke stopper det der, så vågner jeg en gang i timen i nat, så ka' du lære det)
  • Risgrød naturel: Ok, det er faktisk fint nok lad os køre med den.

Så det er dér vi er nu. Hun spiser igen grød naturel, men er altså gået over til ris.

Ja, vi går en skøn tid i møde. Vi skal jo også til at spise både frugt og grøntsagsmos. Spændende.

Kommentarer

Populære opslag