Hybris

Hvad er det her mon?


Det skal jeg sige jer. Det er nemesis.

Det er sådan det ser ud når man er overmodig.
 I oldtidens grækenland var det den absolut største synd at begå hybris. Altså at være overmodig, at tilsidesætte de almindelig dødelige, menneskelige begrænsninger og tro sig guddommelig.

Straffen for dette hybris var nemesis.

Det er også et bevis. Beviset på at man/jeg bliver ældre og måske alligevel ikke er verdensmester i alting, nu i en alder af snart 27. Er det ikke det man fylder når man er født i 72?

Ja, jeg stod af hesten i farten. Eller- hesten satte mig af i utide. Eller slet og ret - jeg røg af og måtte bide i græsset.

Det var faktisk noget nær højdramatisk og involverede to biler, tre hunde en entrapenør og en arbejdsmand. Men det korte af det lange er at hesten blev bange og rejste sig i sin fulde højde.

Mest bange blev nok min søde mand som modtog hest uden rytter hjemme på matriklen.

Men det var altså straffen for mit overmod, ikke det blå og ømme knæ, men den uomtvistelige kendsgerning: at man ikke bliver yngrer og ikke nødvendigvis kan (og skal)alt hvad man engang kunne. Hrmff

Kommentarer

Populære opslag