Merrit skov - Safari til fods

 -Oprindeligt udgivet 26/4 2021

 Jeg har længe hørt så meget om Merritskov og ville gerne selv have syn for sagen. Det fik jeg i torsdags, da jeg gik en lille tur på ca. 5 km der.

Merritskov ligger i Bandhold på Lolland og hører under Knuthenborg gods. I 2017 satte godset bisonokser og vildsvin ud i skoven med henblik på at skabe et biodiversitetsområde. Og det er nu muligt at gå i skoven og måske, hvis man er heldig, at få øje på dyrene.

Den europæiske bison er en truet dyreart og har, i begyndelsen af 1900-tallet, faktisk været fuldstændig udryddet i naturen. Avlsarbejde med de få eksemplarer som var tilbage i fangeskab har ført til at der nu lever bison vildt flere steder i Østeuropa. I Danmark er der også sat bison ud i Almeningen på Bornholm.

Knuthenborg kan berette om besøgende i skoven, som har fulgt efter dyrene ind på deres territorier, eller på anden måde her generet dyrene. Det forekommer mig helt usansynlig dumt. Alene det at sådan en velvoksen fætter kan veje op mod et ton burde virke forebyggende i sig selv. 

Men så er der jo det store spørgsmål : Så jeg nogen?

Ja, det gjorde jeg nemlig. Det var ret vildt. Først spottede jeg en ko med kalv. Men så langt inde i skoven at der ikke var noget håb om billeder. Så der måtte jeg nøjes med at nyde synet helt for mig selv. 

Senere på turen mødte jeg så en flok græssende bison ikke helt så langt inde i skoven. Det lykkedes at få billeder. Men der måtte zoomes og da jeg kun fotograferer med mobiltelefon, ja- så er resultatet derefter.


Jeg så ingen vildsvin, men jeg er overbevist om at de har ligget lige inde i buskene og holdt øje med mig :-) 

Merritskov er en del af Naturlandet Lolland-Falster og er en af ruterne i 2021 Challenge.



Kommentarer

Populære opslag