Frederiksdal -

- Oprindeligt udgivet 23/4-2021

I dag gik jeg en tur på ca. 6 km. rundt om Frederiksdal.

Frederiksdal gods på Lolland er en rigtigt vinslot. 

Historien er utrolig og usandsynlig men ikke mindre sand og den er endt med succes. Til godset hørte 26 hektarer med kirsebær som blev brugt til juice, men det var egentlig ikke nogen god forretning. Så plantagen stod egentlig til at skulle ryddes. Men et sammentræf af omstændigheder og et møde mellem de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt, førte til at godset begyndte at lave vin. Det har de stor succes med og det er så sandt som det er sagt, for jeg har selv smagt det. Hvis du vil læse mere om historien bag succesen, eller om vinen kan du klikke  her

Den lille men smukke rute rundt om Frederiksdal fører gennem parken hvor man også kan få et kik til hovedhuset.




Senere kommer man ud i inddæmningen og skal. oh skræk og rædsel, under de store vindmøller (som i rigtig store) for at komme op på diget. Det var en anelse angst-provokerende at skulle passerer direkte under vindmøllerne. Men jeg hankede op i mig selv og bekæmpede trangen til at løbe, mens jeg stivede mig af ved tanken om at folk som har forstand på den slags tilser møllerne hele tiden, Og dermed selvsagt ikke alene passerer under møllerne, men går helt hen til dem og ind i dem. 

Efter den store mølle var der fri adgang til diget hvor det var skønt at gå et par km i det friske vejr. Derefter tilbage over marken til godset. Området omkring Frederiksdal er en del af Naturpark Nakskov Fjord og ruten er den af Naturlandet Lolland-Falsters 2021 Challenge.

En dejlig og meget smuk lille tur.





Kommentarer

Populære opslag