Pandekager uden sukker

Jeg er endelig blevet min evige hovedpine kvit. Skønt. Opskriften var desværre at fjerne al tilsat raffineret sukker. Øv!
Forleden ville vi have pandekager.
 Pandekager er hyggeligt og nemt.Og ungerne elsker det. Meeen de er fyldt med sukker. Og derefter fylder man diverse former for sukker ovenpå dem.
Jeg er heller ikke meget for de forskellige alternativer til det raffinerede sukker. Ligegyldigt hvilket produkt jeg får den glæde at høre om, så finder jeg lige bagefter en artikel som fortæller at det er ren kemi, eller andet af samme skuffe.
Så hvis det skulle være, ja - så måttedet være ad naturens vej.


Hermed løsningen:

Pandekagedej røres af: (gang selv op eller ned, denne her rækker til 4 personer)

250 gram mel
6 dl mælk
4 æg
½ tsk salt
60 gram fedtstof

Der skulle jo naturligvis være flere slags tilbehør. Sukkerjunkierne har har jo også både syltetøj, strøsukker og sirup. Men det er svært for der er tilsat sukker som smagsforstærker i, snart sagt, alting.
Urtekram har dog nogle rene frugtprodukter. (Jeg bruger også deres mosede tomater i stedet for ketchup) Heldigvis har jeg kun problemer med tilsat raffineret sukker. Så jeg kan godt få noget sødt hvis jeg finder produkter med naturligt indhold af frugtsukker.

Så jeg lavede en lille frisk men sød frugt-smumsi. (konsistensen var som creme, men kan blive fastere, som f.eks. soft ice, hvis man bruger mindre mælk)

Jeg blændede:
1 dl sojamælk
1 banan
150 gram frosne bær, efter smag.

Derudover købte jeg:

Æblemos fra Urtekram (ingridienser: økologiske æbler, intet andet)
Tørrede dadler, som jeg hakkede.
Tørrede figner som jeg hakkede
Og friske jordbær.

Så kunne jeg også få søde pandekager. Min favorit var frugtsmumsien med hakkede dadler rullet ind i pandekagen. Men det er jo en smagssag ;-)
Det blev heller ikke mindre hyggeligt af at Alvilda hele tiden sad og sagde at vi skulle huske at rulle pandekagerne. Hun manglede nok nogen at hundse med da alle de andre børn var hos deres andre forældre.



Kommentarer

Populære opslag