Der ligger min klasselærer!

Der ligger min klasselærer stod der i den lokale avis.  Der ligger min klasselærer! 
Og det gjorde vi. Og hvorfor gjorde vi så det?

Det er gået op for mig at der stadig er mange mennesker, som ikke helt forstår hvad denne konflikt går ud på. Og det er til min rædsel også gået op for mig at det rent faktisk er lykkedes for KL, ved hjælp af deres kampagne, at få folk til at tro på at lærere intet laver og at vi indtil videre har haft store fordele i vores arbejdstids-aftale  som andre faggrupper er afsåret fra.

Men sagen er den at vi hidtil har haft en arbejdstids-aftale som sikrede at vi blev i stand til at levere kvalitetsmæssig forsvarlig undervisning i alle fag. Som passede til det arbejde vi skulle udføre og de vilkår vi havde at udføre det under.
Vi havde en grundpulje timer vi skulle levere pr. år som var nøjagtig den samme som for alle andre faggrupper.
Så trækker man ferie og helligdage fra og vupti, så fremkommer det timetal man skal arbejde i løbet af et år.
Så er der nogle lærere som har specifikke hverv som der er et vist tima-antal knyttet til. Man kan f.eks. være IT-vejleder, man kan bestyre resouce- centeret eller man kan være tillidsrepræsentant. Hvor mange timer det drejer sig om er aftalt med ledelsen eller kommunen og trækkes fra. Bemærk at timetallet er aftalt med ledelse eller kommune..... endnu en ting som KL har fremført er jo den at DLF har bestemt hvad og hvor meget lærere laver og at ledelsen eller kommunen ikke har haft noget at skulle have sagt. (??)
Når alle disse specifikke funktioner er trukket fra består resten af tiden af undervisning og opgaver i tilknytning til undervisning eller det som traditionelt er blevet kaldt; forberedelse.

I fordums tider eller rettere, for nogle få år siden var der sat tid af til hver enkelt opgave indenfor forberedelse eller opgaver i tilknytning til undervisning. Dvs. man kunne have en post på sin opgaveoversigt som hed: Forældremøder 6 timer (det dækkede så 2 møder á 2 timer plus en time i tilknytning til hvert møde til at skrive dagsorden, finde materiale, lave kaffe og rydde op.) Eller der kunne stå skole/hjemsamtaler: 12 timer, lærermøder 10 timer osv, osv, Disse timetal vat aftalt med ledelsen!!!
Det var forholdsvis ufleksibelt i praksis. Også af andre grunde end de nævnte, f.eks. varslingsbestemmelser ved afvigelser fra planerne oa.

Vores nyeste arbejdstids aftale fra 2008, A08, gjorde op med dette og driften på skolen blev mere fleksibel.
Hver undervisningstime udløste gennem en faktoromregning en vis mængde tid til alle de andre opgaver. Dvs. læreren og lederen kunne nu selv bestemme hvad tiden skulle bruges til.
Under disse opgaver i tilknytning til undervisning teamsamarbejdet, samarbejde med eksterne samarbejdspartnere (konsulenter, psykologer, sagsbehandlere mv) skole/hjem-samtaler, forældremøder, faglig ajourføring, rettearbejde, udarbejdelse af elevplaner og årsplaner, planlægning af undervisning, materiale fremstilling eller indsamlnig plus mange andre opgaver. Forberedelsestiden er altså ikke kun til at læse op på kongerækken og kopiere lidt.
Faktoren som den enkelte kommunes skoler uddeler tid efter er forskellig landet over og aftalt med den enkelte kommune!!! Den sikrer at der er tid til de nødvendige opgaver som ligger udenfor klasseværelset.

Det KL beskriver at de vil ha' ligger allerede i A08. Det som de ikke tør beskrive at de vil ha' er et håndtag, hvor man kan regulere hvor meget undervisning der kommer ud af lærerne (desværre ville et sådant håndtag bevirke at hver gang man skruer op for undervisningstiden vil man samtidig skrue ned for kvaliteten fordi der vil blive mindre tid til at udføre alle de opgaver som sikrer kvalitet i undervisningen)

DLF har for længst ladet faktoren fra A08 fare, man har foreslået 2 min pr. elev pr. lektion. Men nej, det er for ufleksibelt og desuden skal alle fag og alle lærere vel ikke bruge samme forrebedelsestid  Man har så tilkendegivet at man godt vil forhandle om forskellig forberedelsestid til forskellige fag og forskellige lærere. DLF er gået så vidt som til at lade det være helt op til de enkelte ledere at fordele forberedelsestiden, blot der er en fastlagt pulje timer til stede så det er sikret, at der er noget at fordele. Men nej, og der strander den så. Der må ikke være en fastlagt pulje timer til skolen som lederen kan fordele, siger KL. (for man kan jo ikke dreje uhæmmet på håndtaget hvis en del af arbejdstiden er fastlagt til forberedelse eller opgaver i tilknytning til undervisning)

Skønne kolleger står med plaster for munden og nynner "man binder os på mund og hånd"
Og det er så derfor vi ligger der, eller står med plaster for munden, eller løber motionsløb, eller stomper, eller synger, eller laver street-art og mange andre ting.
Vi er blevet sendt hjem fra vores arbejde fordi vores arbejdsgivere ikke har fået den aftale de ville ha' igennem. Og det fik de ikke fordi lærerne vil være sikre på fremover at kunne levere kvalitet.
Men de er fortrøstningsfulde. Lærerne skal nok bukke under og komme tilbage til forhandlingerne på deres grædende knæ, sagde KL's næstformand i dag.

Der er skrevet så meget om "lærerkonflikten" i de seneste uger og der er rigtig mange gode og oplysende indlæg. Så egentlig havde jeg besluttet at jeg ikke behøvede at blande mig. Nu gjorde jeg det så alligevel.
Men det er jo kun en ganske lille del af alle de spørgsmål jeg hører, som jeg har berørt her.

Hvorfor strejkerne lærerne er jeg f.eks blevet spurgt. Det gør vi ikke! Den helt absurte alders reduktion vi har. Gymnasielærerne er tilfredse med aftalen, hvorfor er I så ikke? DLF har intet bragt til forhandlingsbordet og har ikke rykket sig en tøddel. Afvikling af den danske aftalemodel. osv, osv, osv.

Nå men måske en anden gang... det er hårdt at være lockouted.




Kommentarer

Populære opslag