Sommerbed

Nogle gange kan jeg godt være lidt rebelsk. Jeg kan f.eks godt finde på at spise fredagsslik om lørdagen. Og ærlig talt så ville det jo også være lidt kedeligt hvis vi ikke brød lidt ud af rammerne en gang imellem.

Jeg har jo tidligere fortalt at vi anlægger et bed eller planter noget i forbindelse med vores bryllupsdag,
men nu fik vi altså lige lyst til et bed her i foråret. Så vi brød med alle regler og traditioner og anlagde et bed.
Det foregår som regel på den måde at jeg udtænker et eller andet jeg ønsker mig. Jeg tegner det og anskaffer f.eks planter. Uden at have gennemtænkt om det kan lade sig gøre eller om vi har tiden til det. Derefter ser manden sig ofte nødsaget til at udføre det jeg har planlagt for at alle de fine planter ikke skal lide skade eller ligefrem gå til spilde.
Først skulle der graves græstørv af. Meget kedeligt arbejde som også med al tydelighed afslørede at stakittet skal skiftes. Vi vidste det egentlig godt men nu kan det vist ikke udskydes længere.

Der står en fin rødtjørn med en lilla klematis voksende på sig. Den fik naturligvis lov til at blive stående og vil for fremtiden forhåbentlig komme til at "trone" blandt hundredevis af skønne blomster

Så skulle der hentes godt muld fra hestene til at blande i jorden.. En mødding på ren tørv som har ligget i tre sæsoner er helt perfekt. Vi har masser, og vi giver gerne kaffe hvis I kommer og henter.Alle er velkomne!
Hvis man ser godt efter kan man lige skimte en mand inde bag kødranden af nysgerrige heste (og fodskamler) som også vil være med.





Og der blev kørt masser af muld på. Det får man varmen af.

 Heldigvis kumme man holde en pause bagefter og lege lidt. Alvilda fandt et strå. Hvad hun har ædt af pinde og jord i mens de voksne arbejdede og ordnede er nok ikke småting. Men hun hyggede sig.
Til sidst, da jord og muld var godt blandet, blev bedet kantet med fyrrerafter som vi har hentet i mormors sommerhus.

Nu er bedet klar til at modtage 300 løg og knolde.
De fleste af dem er vinterhårdføre, men som noget nyt i mit haveliv skal jeg prøve at have nogle knolde som skal tages op om vinteren. Jeg tænker at det er fint hvis det lykkedes, hvis ikke er det også fint.

Men hvor svært kan det egentlig være, der er jo masser af mennesker som gør det. Og man skal jo lære så længe man lever. Jeg ved at min "onde" stedmoder først lige har kastet sig over at strikke snoninger og det har jeg da gjort længe. Så måske er det en af den slags ting som man bare tror er frygtelig svært og besværligt.
Men det finder jeg jo ud af til vinter.

Bedet er 6 meter langt og ca. 60 cm bredt. Bagerst i bedet langs stakittet skal der stå 70 Gladiolus på række og geled.
Foran rødtjørnen kommer der to dahlia, som jeg tænker mig er blikfang, det gyldne snit eller "dér hvor øjet søger hen" i bedet.
Derudover kommer blomsterne formodentlig til at stå i grupper, de højeste fjernest fra huset (op imod et kommende rododendronbed som skal etableres når vi er nød til at flytte vores rododendron fra deres nuværende plads, pga vores byggeri)
  • 30 Iris
  • 20 Acidanthea
  • 20 Brodiaea
  • 70 Sparaxis
  • 70 Franske anemoner
  • 4 begonier
Og så skal der også sættes 8 lillier rundt om vores egetræ (og anlægges en flisbelagt sti og, og, og...)

Løgene og knoldene er en gave fordi min mor ikke mente at jeg havde godt af påskeæg, så kunne jeg få arbejde i haven når de andre fik chokolade.

Kommentarer

  1. dejligt projekt....som man rigtig glæder sig over når det næste gang blir forår og ja noget vil og noget vil ikke gro ,men pyt der skal også være plads til nye snoninger ;).held og lykke med det.KH stedmoderen

    SvarSlet

Send en kommentar

Send mig din kommentar, det er så dejligt at høre hvad I andre mener :-)

Populære opslag