Hyldedrik uden sukker


Jeg har eksperimenteret lidt med at lave hyldedrik uden sukker. Og jeg er foreløbig nået frem til følgende opskrift:
  • 15 hyldeskærme
  • 1liter kogende vand
  • 1 citron
  • 20 gram vinsyre
  • 75 gram stevia 
  • 1 tsk. atamon
Læg skærmene i en skål og hæld det kogende vand over. Kom de andre ingredienser i (citronerne skal være skrællet og skåret i skiver) og lad det trækket på køkkenborden med et viskestykke over i 3 dage. Derefter hældes det i en skoldet og atamon-skyllet flaske.

Denne saft er noget friskere i smagen end den traditionelle, som ungerne elsker. Det er med vilje, for det kan jeg godt li. Hvis steviamængden skal svare til sukker mængden i min traditionelle opskrift skulle der 100 gram i. Prøv dig frem.
Stevia har en bi eller eftersmag og den er det ikke lykkedes mig at komme af med. Måske kan den dæmpes af vanille, det prøver jeg næste gang.
Saften kan sagtens drikkes blandet op med vand på almindelig vis. Men er også god som en sommerlig smagsgiver i koldskål eller pandekagedej.
Min traditionelle grundopskrift findes her.










Kommentarer

Populære opslag