Kagekunst 2

Med hensyn til kagekunst er vi ret priviligerede her i huset.
Kagekunstneren er nemlig min faster. Og en af julens mange traditioner er at hun deler ud af sin ekspertise til børnene.

Alle børn, som ellers er nogenlunde selvhjulpne, samles hos fasteren en weekend i december og bager deres eget kagehus. Som regel kan man komme med fra man er omkring 7-8 år.

Det tager som sagt et par dage at fabrikere sit hus helt fra bunden.
 De forskellige dele til huset stikkes ud og bages den første dag (gerne en lørdag), sammen med en masse engle, hjerter, grise og kagemænd samt koner.

På dag to (gerne en søndag) samles og pyntes huset. Og det sker efter alle kunstens, kagekunstens regler. Huset limes sammen med karamelmasse og der kan f.eks laves istapper og tagpotter i glasur.
Og så kan der naturligvis sættes den mest begribelige og fantastiske pynt på huset i form af slik i rå mængder.

Om aftenen rå-hygges der i lange baner, når fætre og kusiner, moster og onkel er samlet. I år talte flokken 6 stykker.

Vores 7 årige var med for første gang i år som formodentlig var 12. gang der blev bygget huse hos min faster. Og der kommer flere børn til år for år, så nu er det jo nærmest en hel by de bygger hvert år. Det skal jo også lige være et hus til olde og et til det nye barnebarn.

Det hele begyndte da min lillesøster var 8 og det er da vist 12 år siden. Da min lillebror så blev 8 kom han også med.Sådan to små poder med tilhørende huse var jo ikke noget problem. Et par år senere blev The Moody 8 og så er det bare gået slag i slag derfra. Som sagt var de 6 i år. Fra sidste år kom min brors (en anden bror) ældste nemlig også med.

Heldigvis er der da også nogle som bliver ældre og mere erfarne kagehusbyggere kan hjælpe i den anden ende. De er gode til at hjælpe og styre lidt.
Jeg tilbød mig ellers gerne, men hele arrangementet er desværre forbudt for forældre.
Min søster er 20 og deltager stadig troligt, sammen med kæresten. Altså lige bortset fra i år hvor hun er i Australien.
Min bror er 15 og The Moody 13 og så er det ellers 10, 10, 8 og 7. Min yngste nevø bliver gammel nok til næste år.
 Men så kommer der vist også en pause. Min fasters barnebarn er 15 mdr og Alvilda er 10 mdr. Så når de engang skal til at bygge huse, så er der masser af store professionelle husbyggere til hjælp.

Og jeg skal da lige hilse og sige at det er en begivenhed der bliver set frem til med begejstring og derefter talt om resten af året. Det er virkelig en af årets store begivenheder og de som endnu ikke er gamle nok tæller ned med stor forventning.







Kommentarer

  1. de er blevet så fine og oldemors bliver kørt derned på torsdag så det også kan blive jul der.KH Bente

    SvarSlet

Send en kommentar

Send mig din kommentar, det er så dejligt at høre hvad I andre mener :-)

Populære opslag